۱۳۸۸ خرداد ۱۷, یکشنبه

انتخابات دهم - پایان فرصت طلبی و دورویی

درحالیکه احمدی نژاد با نمودارهای شکیل و طبقه‌بندی شده سعی می‌کرد تا کارنامه‌ی اقتصادی‌اش را مثبت جلوه بدهد، تمام دار و ندار شیخ اصلاحات برگه‌ی A4 رنگ و رو رفته‌ای بود که احمدی نژاد را زیر خلیج عربی نشان میداد.1بعید است که حتی خود احمدی نژاد هم موفق به دیدن تصویر خود در آن کاغذ شده باشد، بینندگان تلویزیون که جای خود را دارند.

بنظر می‌رسید که تاکتیک کروبی در مناظره، کم کردن آرای احمدی‌نژاد بود تا افزودن به آرای خود. تشریح جز به جز ماجرای نخ نما شده‌ی هاله‌ی نور نشان می‌دهد که کروبی مخاطب هدف خود را نمی‌شناسد. کروبی می‌توانست بجای تشریح کردن آن ماجرا، وقت ارزشمند(و فرصت تاریخی) خود را به گونه‌ی دیگری صرف کند. مخاطبان کروبی مردم فلان ده دور افتاده نبودند تا با افشاگری کروبی از این رو به آنرو شوند.

برخلاف کروبی، احمدی‌نژاد با زیرکی تمام از زیر پاسخگویی به ماجرای هاله‌ی نور و دزدیده شدن توسط آمریکایی‌ها فرار کرد و به برنامه‌ی خودش پرداخت. او پایگاهش را خوب می‌شناسد و دلیلی نمی‌دید تا با ماست مالی کردن کارهایش هم وقت خودش را بگیرد و هم مایه‌ی دلسردی هوادارانش را فراهم کند. سخنان احمدی‌نژاد بر پایه‌ی یک ساختار منطقی قوی بنا شده بود. در این ساختار حق با کسی است که به اصول اولیه‌ی انقلاب و خط امام نزدیکتر است. در چنین چارچوبی نمی‌توان از حقوق بشر، «سیاست خارجی ِ منطقی بر پایه‌ی منافع ملی» و دموکراسی صحبت کرد. کروبی با پذیرفتن چنین ساختاری (ایشان 18 بار از امام و خط امام استفاده کردند2) تکلیف خودش را یکسره کرد. احمدی نژاد بدرستی به کروبی می‌گوید:

آقاي كروبي انحراف از موازين امام از شما بعيد است...امام جمله زيبايي فرمود و گفت كه اينها آنقدر نجس هستند كه اگر خود را به دريا بزنند آن را نجس مي‌كنند ولي آنها در زمان جنگ همين ادعاي آقاي كروبي را كردند براي آنكه بگويند ملت ايران با اسرائيل ارتباط دارد و از آن سلاح مي‌خرد. ... شما مي‌گوييد به ايتاليا رفته‌ايد و شما را تحويل گرفته‌اند. نوش جانتان! از نظر من دنيا فقط چند كشور اروپايي و آمريكايي نيست. آقاي كروبي به موازين امام برگرديد. اينقدر انحراف از موازين امام از شما بعيد است...
شما در سال 65 رئيس حج بوديد و آنجا سخنراني كرديد و اعلام كرديد كه راه نجات فلسطين بسيج عمومي و جنگ مسلحانه با اسرائيل است و جمهوري اسلامي با همه امكانات خود آماده است، در اين مبارزه به صورت جدي و فعال شركت كند. شما گفتيد در اين رابطه 300 هزار نفر در گردانهاي قدس سازماندهي شده‌اند. شما جنگ را تنها راه مقابله با اسرائيل خوانديد و گفتيد براي مبارزه با اسرائيل بايد برويم و مبارزه مسلحانه كنيم. حال من از شما مي‌پرسم شما چه كاره نظام بوديد؟ الان مواضع سياست خارجي ما هم مورد تاييد ملت است و هم مورد تاييد مجلس است و هم مورد تاييد رهبري؛ بقيه چه كاره‌اند.
... آقاي كروبي شما از آن موضع به اين موضع رسيديد كه وقتي من در مورد هولوكاست دو تا سوال منطقي مطرح مي‌كنم به جاي اينكه رژيم صهيونيستي را محكوم كنيد من را محكوم مي‌كنيد؟
احمدي نژاد ادامه داد: به نظر من مواضع تغيير پيدا كرده است. من شما را دوست دارم اما چقدر فاصله؟ آمريكايي‌ها، اروپاييها و صهيونيستها ناراحت شدند و شما هم ناراحت شديد و اعتراض مي‌كنيد؟ 3

کروبی با اعتماد بنفسی کاذب سعی کرد تا احمدی‌نژاد را به فساد مالی متهم کند. اگر احمدی‌نژاد موفق نشد به موسوی چیزی بچسباند، کروبی هم در این زمینه ناموفق بود با این تفاوت که کارنامه‌ی کروبی واطرافیانش جای سؤال برای کسی باقی نمی‌گذارد. تبلیغات 100میلیارد تومانی کروبی که باسکوت همراه با رضای او مواجه شد، ذهن‌ها را به سمت حامیان مالی کروبی برد. حامیانی که دوشب قبل‌اش توسط احمدی نژاد معرفی شده بودند. خاطره‌ای که قشر متوسط از این حامیان دارند، مانع بزرگی در کشاندن آنها به سمت کروبی و موسوی خواهد بود.

احمدی نژاد با آگاهی از خط قرمزهای کروبی او را آچمز کرد.4 خبری از داد و بیدادهای کروبی در باره‌ی تقلب در انتخابات گذشته نبود. او به زیبایی به کروبی یادآوری کرد که برادر عزیز من، اگر همین محدودیت‌ها و تقلب‌ها نبود، الآن تو در الیگودرز مشغول روضه‌خوانی ات بودی.

در زمینه‌ی حقوق بشر هم باید گفت که گاو کروبی بدجوری زایید. تبدیل کردن زندانبان بنیاد شهید به مدافع حقوق بشر از توانایی قهارترین نقاشان هم خارج است. سخنان احمدی‌نژاد درباره‌ی ناقضان حقوق بشر دیروز و مدافعان امروزش شنیدی است.5

شاید امروز گلایه‌های زیدآبادی بهتر به گوش برسد. کسانی که فرصت تاریخی اصلاحات ساختاری را با توهم بالا رفتن از نردبان احمدی‌نژاد(بازی بد و بدتر) عوض کردند امروز خود را در معرض خطر حذف شدن از حاکمیت می‌بینند. موج حامیان احمدی‌نژاد او را وادار می‌کند تا اموال دزدیده شده را به بیت‌المال بازگرداند. اینجاست که معنای حرف کلانتری(وزیر کشاورزی خاتمی) روشنتر میشود که گفته بود: "اگر احمدی‌نژاد پیروز شود باید "چادر به سر" از ایران فرار کنیم.6". اوضاع بقدری خراب است که آقای کرباسچی را وادار می‌کند تا با رسانه‌ی دروغ پرداز و مزخرف VOA مصاحبه کند.7

انتخابات فعلی زمان مرگ دورویی و فرصت‌طلبی است. مرگ کسانی است که برای شایسته‌سالاری آمده‌اند اما حامیانشان تا گردن غرق در فسادند. مرگ کسانی است که تنها در زمان انتخابات به یاد خواسته‌های مردم می‌افتند. انتخابات عرصه‌ی ورود انسان‌های سالم و با کارنامه‌ی روشن است. عرصه‌ی ورود کسانی است که تکلیف خود را با گذشته و اشتباهاتشان مشخص کرده‌اند.

تمام تلاش اصلاح‌طلبان در این چند ساله معطوف به این بود که گزینه بدتر را احمدی نژاد معرفی کنند. محمود دیشب به ملت اعلام کرد که: مردم شریف ایران، اینبار فرد بدتر را من تعیین می‌کنم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1]
من پاسخ شما را درباره خليج عربي نمي‌گويم بلكه به اساتيد زبان عرب ارجاع مي‌دهم كه مي‌گويند در "دول الخليج العربيه "، "العربيه " به دول برمي‌گردد نه به خليج و هيچ وقت نمي‌گويند "خليج عربيه " بلكه مي‌گويند خليج عربي.
احمدي نژاد گفت: من متاسفم شما و دوستانتان چند بار اين حرف را زده‌ايد. اجازه دهيد اساتيد زبان عربي اين را تشريح كنند.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8803131265
[2]
قوچانی مشاور تیم کروبی:جناح چپ/ اصلاح‌طلب از آغاز، مشروعیت خود را از آرا و افكار امام خمینی می‌گرفت و به دلیل همین نزدیكی سیاسی و فكری گاه پیروزی (مجلس سوم) و گاه ناكامی (مجلس چهارم) را تجربه كرده كه هر دوی آنها به جز رای مردم (كه با مشاركت خود سرنوشت جناح‌های سیاسی را رقم می‌زنند) نسبت مستقیمی با حضور و حیات امام داشت كه امكان حضور این جناح سیاسی را در عرصه رقابت فراهم می‌آورد. با حمایت امام خمینی بود كه اكثریت چپ‌گرای مجلس سوم مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت حتی اگر حمایت ضمنی ایشان از گفتمان این جناح را عامل اقبال مردم به ایشان ندانیم. به همین علت است كه جناح چپ تا مدت‌ها خود را جناح خط امام می‌خواند كه طیفی از دانشجویان تسخیركننده سفارت آمریكا تا رهبران روحانی مجمع روحانیون مبارز را در بر می‌گرفت...
جناح چپ اسلامی كه بتدریج بر خود نام اصلاح‌طلب می‌نهاد در دهه 70 و در غیاب رهبری كاریزماتیك آیت‌الله خمینی توجه بیشتری به مشروعیت مشاركت كرد و در مقطعی (نیمه دهه 70 پس از انتخاب سیدمحمد خاتمی به ریاست جمهوری) توانست به مدد مشروعیت ناشی از 20 میلیون رای مردم اجازه ورود تمام‌قد به رقابت‌های مجلس ششم را بیابد. اما سرخوشی ناشی از چند پیروزی پیاپی سبب شد چپ‌گرایان اسلامی/ اصلاح‌طلبان دینی بتدریج از هویت تاریخی خود غافل شوند و یكسره «مشروعیت رقابت» را فراموش كنند. آنان كه از مشروعیت كاریزماتیك به مشروعیت قانونی عبور كرده بودند تنها معنای مشروعیت را در مشاركت می‌جستند و از این واقعیت كه قواعد رقابت در ایران ملهم از قوانین مشاركت نیست غفلت و شاید تغافل ورزیدند. این در حالی است كه در ایران نه‌تنها مشروعیت رقابت برخاسته از مشروعیت مشاركت نیست بلكه در عمل برای جلب هر نوع مشاركتی باید اجازه رقابت یافت.
http://www.shahrvandemrouz.com/content/6276/print.aspx
[3]
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8803131265
[4]
شما هنوز انتخابات را زير سوال مي بريد و سيستمي كه خود شما چند بار با آن انتخاب شده‌ايد را زير سوال مي‌بريد در حاليكه مجريان انتخابات صددرصد دوستان شما و هم حزبي‌هاي شما بودند.
[5]
آن افرادي كه امروز به گشت ارشاد ايراد مي‌گيرند آيا سال 64 و 65 را فراموش كرده‌اند كه وزارت كشور موتورسوارها را سازماندهي مي‌كرد تا در همين خيابان وليعصر موي دختران و موي پسران را قيچي و لباس‌ها و كفش‌ها را پاره مي‌كردند و آيا فراموش كرده‌اند كه كراوات‌ها را قيچي مي‌كردند و آيا يادشان رفته است مردم را كتك مي‌زدند و آيا يادشان رفته است كه كراوات يك ديپلمات خارجي را از وسط قيچي مي‌كردند و او متعجب مي‌ماند كه چه خبر است.
http://news.gooya.com/politics/archives/2009/06/088648.php
[6]
http://www.kamyabnews.com/fa/pages/?cid=7379
[7]
کرباسچی در مصاحبه با رادیو فردا:
اگر قرار است حقوق بشر رعايت بشود، بايد در همه جای دنيا دنبال آن بود. اگر راديويی بخواهد در کشور ديگری حقوق بشر را اعمال بکند، اول بايد ديد که خواستگاه آن کشور دارد آيا حقوق بشر در آنجا رعايت می شود؟ آنچه که آمريکا دارد در دنيا انجام می دهد با حقوق بشر هم خوانی دارد؟ آن کشورهايی که در آنجا هيچ انتخاباتی نيست ولی بهترين رابطه را امريکا با آنان دارد، آيا آن کشورها حقوق بشر را رعايت می کنند؟ آيا راديو فردا تا حالا يکبار راجع به حقوق بشر در کشورهای عربی، که ان قدر آمريکا خوبی آنها را می گويد و روابط خوبی با آنها دارد، تا کنون راجع به حقوق بشر در اين کشورهای سلطنتی صحبت کرده ايد؟
...شما يک راديوی وابسته به بيگانه هستيد، هيچ ارزشی از نظر مردم کشور ما نداريد . هم شما و هم صدای امريکا تمام تحليل هايتان سطحی و بسيار مزخرف است و من هم ديگر بيشتر از اين حاضر نيستم با شما صحبت بکنم.
http://www.radiofarda.com/content/karbaschi_election/439102.html

۲ نظر:

  1. آ سد ممد:


    تحلیل فوق العاده ای بود داریه جان؛ خیلی عمیق و با موشکافی کامل ... واقعاً لذت بردم... این نکته آخر در مورد کرباسچی و درگیری لفظیش با رادیو فردا هم همیشه تو ذهنم بود که الان ستاد کروبی به چه صرافتی افتاده که حاضره به عنوان تنها دسته ای ظاهر بشه که صراحتاً برای مصاحبه با صدای آمریکا (شیطان بزرگ) اعلام آمادگی بکنه... ظاهراً از این منظر هم موسوی اونقدر پشتش گرمه که مجریان VoA مدام بیان میکنن کسی به نمایندگی از او حاضر نشده به این مسأله تن بده...

    بله! کروبی تو این مناظره بد رودست خورد؛ البته به قول خودت تکلیف کسی که در چارچوب یک نظام تئوکراسی بخواد با اتکاء به شعارهای "لیبرال مسلک" عرض اندام کنه و در عمل از خطوط قرمز ایدئولوژیک پاش رو در حد "پوپولیسم سیاسی صرف" هم که شده فراتر بذاره معلومه: تو دهنی خوردن "مشروع" از جانب دکانداران "اصیل" این مبانی و در نهایت عقب نشینی خفت بار!

    ولی در مورد این پیش بینی پایانی نوشته ات اگرچه در مورد "کروبی" باهات موافقم؛ ولی از بابت "موسوی" خیلی نمیشه مطمئن بود؛ مخصوصاً اینکه میشه احتمال داد اراده قاطع اما اعلام نشده خامنه ای هم روی ریاست جهوری "میر" باشه بعلاوه ی این موج کاذبی که راه افتاده و خیلیا رو عملاً حتی با عِلم به ناکارآمدی موسوی هم بی حساب و کتاب هوایی کرده.

    پاسخحذف
  2. ممنونم آسد ممد عزیز.
    در مورد موسوی من شک دارم که کاندیدای خامنه‌ای باشه.هم بخاطر حمایت‌های غیر مستقیمش از احمدی نژاد و هم بخاطر حمله‌ی تندش به موسوی در سخنرانی چند روز پیشش.
    بنظرم برای برقراری رابطه با آمریکا خود احمدی‌نژاد بهترین فرده ممکنه.
    درسته که موسوی و کروبی هم از خود همین نظام هستند اما اطرافیان و طرفداران اینها تحت کنترل نیستند. عده‌ای که بزور خودشون رو به این نماینده‌ها چسبوندن می تونن باعث دردسر نظام بشن.

    پاسخحذف