۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

از احمدی نژاد اعاده‌ی حیثیت شد

یکی از انتقاداتی که به احمدی نژاد می‌کنند نحوه‌ی هزینه کردن درآمد نفت است و می‌گویند هزینه کردن این درآمد برای کالاهای مصرفی و تزریق کردن پول نفت به اقتصاد، موجب رشد افسار گسیخته‌ی نقدینگی و افزایش تورم شده و سرمایه‌های ملی را به هدر داده است.
در شرایطی که دولت احمدی نژاد توان پرداخت حقوق معلمان را ندارد و طرح حذف رایانه‌ها(با ماهی حداکثر 19900 تومان برای اقشار آسیب پذیر) به دلیل نبود منابع کافی، از دستور کار خارج شده است، مهدی کروبی ماهی 50 تومان 4 سال قبل را به 70 تومان ارتقا داده است. یک حساب سرانگشتی به ما می‌گوید(تمام ارقام برمبنای هزار میلیارد تومان است):

صادرات روزانه (میلیون بشکه)1
2.5
نرخ دلار (تومان)
1000
قیمت هر بشکه نفت (دلار)
60
بازه‌ی زمانی (روز)
30
جمع
4.500
تعداد افراد بالای 18 سال(میلیون)2
51
سهم هر نفر از درآمد نفت(ماهانه/تومان)
88235/29
با اضافه کردن یارانه‌های پرداختی دولت به درآمد حاصل از فروش نفت خواهیم داشت:
یارانه های پرداختی دولت در سال 87 3
30
درآمد ماهیانه حاصل از فروش نفت
4.500
مجموع درآمد ماهیانه
4.500 + (30÷12)=7
سهم ماهانه هر ایرانی با احتساب درآمد نفت و سوبسیدها(تومان)
137254.90
درآمد سالیانه‌ی دولت
(کسر پول پرداختی از درآمد سالیانه‌ی نفت)
41.16
بودجه‌ی دولت در سال 88
279.000

با توجه به درآمد باقیمانده، تکلیف بودجه‌ی طرح‌های عمرانی، پژوهشی و نظامی چه می‌شود؟ حقوق کارمندان دولت از چه طریقی بایستی تامین گردد؟
از طرف دیگر تزریق این مبلغ کلان به اقتصاد چه تاثیری بر روی نقدینگی می‌گذارد؟

ماهیانه 70 تومان به افراد
بالای 18سال
3.570
سالانه
42.84
نقدینگی در سال 13884
170
رشد نقدینگی
25%

طرح آقای کروبی(به فرض اجرایی بودن) این نکته را ثابت می‌کند که انتقادات کارشناسان از احمدی نژاد پایه و اساسی نداشته است. کرباسچی پایان دادن اجباری 8 سال جنگ را نشانه‌ی رویکرد منطقی خمینی می داند. خود را خط امامی می‌داند و از قهرمان‌بازیهای احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند ولی به 30 سال دشمنی با آمریکا و ادامه‌ دادن 8سال جنگ انتقادی وارد نمی‌کند. بابت فقر مردم گریه می‌کند اما دوران هاشمی و شهرداری خودش را به یاد نمی‌آورد. عده‌ای ممکن است گریه‌ی ریاکارانه او را اینگونه توجیه کنند که کاندیداها برای رای آوردن به این نمایش‌ها نیاز دارند اما از مثال زده شده درباره‌ی خمینی نمی‌توان بی‌تفاوت گذشت. ظاهراً مشکل بر سر تعیین وراث خط امام است. احمدی نژاد در این 4ساله ثابت کرده است که به اصول و آرمانهای خمینی اعتقاد کامل دارد. نتیجه‌ی عملی حکومت 24 ساله‌ی خط امامی ها هم با آن اصول تقریباً منطبق است. مشکل اینجاست که احمدی نژاد، دار و دسته‌ی فوق را از سر سفره‌ی 24ساله بلند کرده است. نریتور درجایی از فیلم مستند کروبی می گوید:
" اما مهدي کروبي خصوصيت ديگري را هم از پدرش به ارث برده که در کارهاي سياسي و حکومتي خيلي به درد مي خورد. او حافظه حيرت انگيزي دارد و قدرت ياد و حافظه او چنان است که بعضي ها را به وحشت مي اندازد.
او بخوبي به ياد دارد که چه کساني از 50 سال پيش انقلابي بودند و امام خميني (ره) را همراهي مي کردند و آماده بودند تا فداکاري کنند و به زندان بروند و چه کساني بعداز انقلاب انقلابي شدند."5


نویسنده‌ی متن اعتقاد دارد است که در غیاب صاحبخانه‌ی اصلی، مهمانان و مستاجران اولیه صاحبخانه هستند. بچه‌ها باید تا تمام شدن غذای بزرگترها صبر بکنند. متاسفانه سن احمدی نژاد به 50سال پیش قد نمی‌دهد. او صاحبخانه را قبل از اتمام غذایش از سر سفره بلند کرده. بعد از لو رفتن نام بازیگران فیلم‌های مستند موسوی و احمدی نژاد، در خبرها آمد که یکی از کاندیداها گریمورهای میلیونی استخدام کرده است. کارگردان و فیلم نامه نویس نمایش هم که از پیش معلوم بود. باید منتظر ماند و دید که این فیلم چقدر فروش می‌کند. اخراجیهای ده نمکی به ما نشان می‌دهد که کاندیدای پیروز فرد بامزه و خوش خنده‌ای خواهد بود.

-------------------------------------
[1]
http://radiozamaaneh.com/news/2008/07/post_5788.html
[2]
http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=80705
[3]
www.sarmayeh.net/ShowNews.php?31646
[4]
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1828568
[5]
http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=520903

۲ نظر:

  1. دوستانی که فکر میکنند طرح ملی‌ کردن نفت کروبی عوامانه است، ممنون میشوم اگر اول نگاهی‌ به این مطلب بنده بیندازند و بعد لطف کنند بگویند کجای این طرح عوامانه است

    http://۳۶۰darje.blogspot.com

    پاسخحذف
  2. درود بر شما
    با نظر شما موافقم
    ولي اگر موسوي هم بيايد كوپن بدست مردم مي دهد و درامد نفت را بگونه اي عادلانه بين مردم تقسيم مي كندو يك جوري باعث بقاي نظام ميشود.بنظر من توزيع پول نفت بروش كروبي موقعيت خوبي براي پيش برد دموكراسي در ايران پيش مي اورد ضمن اينكه عده اي از مردم بسيار بدبخت كه اب و غذاي درستي ندارن به يك قوت لايموت دست پيدا مي كنن.

    پاسخحذف