۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

بازی خطرناک اصلاح طلبان

گفتگوی بین احمدی نژاد و موسوی مناظره نبود. تصفیه‌ حساب خونینی بود که نتایجش را بعد از انتخابات نشان خواهد داد. حمله‌ی بی‌پروای احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری (بازرس ویژه‌ی رهبر) را می‌توان شورش نظامیان علیه ملاها نامید. متهم کردن علنی جناح چپ جمهوری اسلامی به فساد، با شکایت رفسنجانی به خدا حل نخواهد شد. کسی که به ستونهای نظام اتهام دزدی میزند(در جلوی چشم میلیونها بیننده) یا بایستی منتظر مجازات آنها در دادگاه باشد و یا به جرم تهمت و افترا محکوم شود. بدیهی است که در یک نظام دیکتاتوری محکوم کسی است که زور کمتری دارد.

هر چند که از قبل برنده‌ی مناظره‌ی قابل پییش بینی بود1، هیچ کس انتظار این را نداشت که احمدی نژاد خطوط قرمز را بدین سرعت درنورد. هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم آرای احمدی نژاد ریزش بیشتری میکند. او بدرستی شرایط را درک کرده است. بنظرم جان کلام صحبت های احمدی نژاد آنجاست که می‌گوید:

شما مي گوييد نظر نظام آن بوده است . خوب الان نظرنظام اين است . شما چرا خودتان را جاي نظام مي نشانيد. بنده موضع گيري کردم عليه ماجراي هولوکاست . رهبري هم تاييد کرد. ملت هم تاييد کردند. کي هست اينجا توي نظام که مي گوييد نظام تصميم ديگري گرفته است.2
حمله‌ی بی‌امان رقبای احمدی نژاد به کارنامه‌اش درحالی صورت می‌گیرد که دیگران نیز از کارنامه‌ی مشابهی برخوردار هستند. حمله‌ی مستقیم به رقیب در جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده3 و رهبران نظام همواره کاندیداها را از این کار برحذر می‌داشته اند. ولی مشکل اینجاست که رقبا کارنامه و برنامه‌ی قابل دفاعی ندارند و به ناچار تمام توان خود در انتقاد از احمدی نژاد گذاشته‌اند.

بازی مسخره‌ای که اصلاح‌طلبان در این 12 سال پیش گرفته‌اند(جدا کردن رهبر از نهادهای زیر دست او) دیگر کارایی خود را از دست داده است. با نگاه به استراتژی موسوی در مناظره درمی‌بابیم که او به هیچ عنوان انتظار نداشته است که احمدی نژاد نیز از سیاست‌های دوران خمینی مثال بیاورد. شوک و بهت موسوی از حمله‌های احمدی‌نژاد بحدی بود که در جاهایی از مناظره بدون توجه به اتهامات مطرح شده توسط احمدی نژاد، سخنان از پیش حفظ کرده‌اش را ادامه می‌داد.4 تابوهای شکسته شده توسط احمدی نژاد بحدی بود که جلوی بسیاری از انتقادات موسوی(مثلاً‌ گشت ارشاد- پولهای خرج شده در سفرهای استانی- ماجرای پسر علی‌آبادی و...) را گرفت. تیر آخر احمدی نژاد حمله‌ به پاکسازی های دوران موسوی توسط باجناقش عبدالحمید نقره کار بود:
اماري است که منتشر شده اما من سواال مي کنم گزينش ها را امام در زمان چه کسي منحل کرد در زمان ما يا زمان شما . يک خاطره عرضم تمام ، اقاي مهندس نقره کار باجناق جنابعالي دعوت کرد، رفتيم جزو تجديد نظر گزينش پرونده هايي را مي دادند به ما يک دختر خانمي امد بهش مي گويند فلان سوال را جواب بده اگرجواب مي داد مي گفتند خيلي مسلط بود. اگر جواب نمي داد مي نوشتند باطل

احمدی نژاد برای خود رای نخرید اما آرای موسوی را کاهش داد. او بجای دفاع از کارنامه‌اش به کارنامه ی موسوی حمله کرد. حرف احمدی نژاد این بود که همه‌ی ما در این لجن سهیم هستیم.

نقطه‌ی قوت موسوی در این مناظره کارنامه‌ی پاک اقتصادی‌اش بود. چیزی که کروبی و کرباسچی از آن بی‌بهره هستند. بعید می‌دانم که کروبی جرئت حمله کردن به احمدی نژاد را داشته باشد. تنها شانس کروبی برای پیروزی این است که پای رهبر را هم به وسط میدان بکشد. کروبی باید رهبر را مسئول مشکلات و بدبختی های فعلی بداند و بازی مسخره‌ی حمله به احمدی نژاد را کنار بگذارد. اما آیا کروبی جرئت انتقاد کردن از رهبر و فرزندانش را دارد؟ بنده بعید می‌دانم. این سیاست، عبدالله نوری یا اعلمی را می‌طلبد.

پ.ن:
واکنش آقای خامنه‌ای به احمدی نژاد و موسوی را با هم مقایسه کنید:
حضرت آيت الله خامنه‌اي در همين زمينه به حضور برخي جوانان علاقمند به نامزدها در خيابانها اشاره کردند و افزودند: در اين مورد حرفي نمي زنم اما مبادا اين مسئله به مجادله و درگيري و اغتشاش بيانجامد که اگر کسي اصرار به اين مسئله داشته باشد حتماً يا خائن است يا بسيار غافل.

ايشان چهار نامزد انتخاباتي رياست جمهوري را به مراقبت کامل براي جلوگيري از بروز دشمني و کينه توصيه مؤکد کردند و افزودند: صحيح و مورد پسند نيست که يک نامزد در سخنراني در جمع مردم و يا نطق هاي تلويزيوني، براي اثبات خود، به نفي نامزد ديگر متوسل شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: بنده با مناظره و گفتگو و انتقاد مخالفتي ندارم ولي همه سعي کنند که در چارچوبهاي درست شرعي و ديني انجام شود، مردم بيدارند، مي فهمند و مي دانند.5
پ.ن2:بنظر شما کروبی در مناظره اش چه تاکتیکی خواهد داشت؟ آیا از انتقاد کردن به احمدی‌نژاد صرفنظر می‌کند؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]
زيد آبادي : كارنامه 8 ساله موسوي موجب شكست او در مناظره است
http://saharnews.ir/view-4469.html
[2]
http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=526001
[3]
هرچند در دوره‌ی قبل نیز پس از تبلیغات شدید ِ رفسنجانی علیه احمدی نژاد، انتقادات غیرمستقیمی به کارنامه‌ی رفسنجانی شد اما قابل مقایسه با حملات صریح و غیرمنتظره‌ی این دوره نیست.
[4]
آنجایی که احمدی نژاد به ستاره‌دار کردن دانشجویان در زمان معین و نبود آزادی در مطبوعات زمان موسوی می‌پردازد. یا آنجایی که روابط با عربستان،سیاست خارجی ایران در زمان موسوی و شورشهای اسلام‌شهر و مشهد اشاره می‌کند.
[5]
http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=526652

۴ نظر:

  1. به نظر من بازی خطرناک این تحلیل های بی ربط توست که واسه هیج کس به غیر از احمدی نژاد سود نداره... چرا آخه عادت کردیم همه چی دخالت کنیم... تو که کارت سیاست نیست وبلاگ سرگرمی بنویس...

    پاسخحذف
  2. اشاره رهبر به طرفداران احمدی نژاد بر می گرده که ظاهرا این روزها سعی در اغتشاش و امنیتی کردن فضا دارند.

    پاسخحذف
  3. مطمئنی دوست ناشناس من؟
    ماشین‌هایی که با پارچه‌ی سبز توی خیابانها ویراژ میدن ماله طرفدارانه احمدی نژاده؟

    پاسخحذف
  4. امیدوارم کرروبی جوری حرف بزنه که همه بفهمن جنگ بین 2اصولگراست نه اصولگرا و اصلاح طلب...و همه بفهمن که کرروبی تغییر طلبه..

    پاسخحذف